Vzdělávání
Vzdělávání jsme doposud nabízeli především rodičům, pěstounům a ostatním příbuzným dětí či jiným pečujícím osobám. V současné době postupně rozšiřujeme akční radius i na odbornou veřejnost. S tím souvisí také rozšiřování tématického spektra, které plánujeme.
Vzdělávání má zpravidla formu seminářů (jejichž absolvováním mohou pěstouni a další pečující osoby splnit povinnost zvyšovat si znalosti a dovednosti v oblasti výchovy a péče o dítě dle § 47a odst. 2 písm. f zákona č. 359/1999 Sb., O sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů), případně přednášek.
Semináře
Rozsah: zpravidla 6 vyučovacích hodin, není-li uvedeno jinak.
Cena: zpravidla jednotlivec 1 090 Kč, druhý člen rodičovského páru sleva 10 % (tj. 2 070 Kč rodičovský pár), není-li uvedeno jinak.
Termíny: napište nám, pokud máte o seminář zájem, případně sledujte sekci Aktuality.
Co je to nejpodstatnější pro pozitivní výchovu? Jak vychovávat dítě, aby se stalo respektujícím, tolerantním, zdravě sebevědomým a samostatným člověkem? Lze k tomu využít vlastní zkušenosti? Jaké jsou osvědčené a neosvědčené postupy? Máte někdy pocit, že si tyto otázky kladete jen Vy? Prakticky zaměřený seminář Vám pomůže utřídit a zodpovědět si výchovné otazníky a vyladit situaci ve prospěch dětí i Vás, rodičů.
Účastník semináře porozumí základním prvkům pozitivního přístupu k dětem a dokáže si tak lépe poradit s náročnou rodičovskou rolí.
Věděli jste, že zlobení dětí má různé cíle? Že existují různé výchovné styly? A že se dají cíle zlobení rozpoznat a podle toho k dětem přistupovat, aby se situace zlepšila? Co všechno ovlivňuje chování dětí a jak na to? Prakticky zaměřený seminář Vám pomůže těmto zákonitostem porozumět a pozměnit situaci ve prospěch dětí i Vás, rodičů.
Účastník semináře porozumí základním faktorům ovlivňujícím chování dětí; dokáže rozpoznat základní cíle nesprávného chování dětí a dokáže získané dovednosti využít při výchově dětí.
Vysvětlujete, domlouváte, hubujete i chválíte a stejně máte pocit, že mluvíte s Marťanem? Ignoruje Vás dítě nebo se svěřuje víc kamarádům, než Vám? Jak dětem naslouchat, aby s námi mluvily? A jak s dětmi mluvit, aby nám naslouchaly? Prakticky zaměřený seminář Vám pomůže s dětmi účinně komunikovat a pozměnit situaci ve prospěch dětí i Vás, rodičů.
Účastník semináře porozumí možnostem komunikace a bude znát techniky povzbuzování, naslouchání a sdělování v komunikaci s dítětem.
Chválíte, odměňujete, trestáte a stejně máte pocit, že házíte hrách na zeď? Dělá si dítě, co chce? Je nezodpovědné? Rádi byste, aby začaly fungovat hranice, pravidla a řád? Aby děti zakoušely zodpovědnost za své chování? Prakticky zaměřený seminář Vám pomůže na děti účinně působit a pozměnit situaci ve prospěch dětí i Vás, rodičů.
Účastník semináře porozumí možnostem korigování chování dětí a bude znát techniky aplikace oceňování, logických důsledků chování a zavádění pravidel v rodině.
Věděli jste, že sourozenecké konstelace mají vliv až do dospělosti? Řešíte vztahy mezi mladšími a staršími sourozenci? Mezi vlastními a dalšími dětmi v rodině? Jsou žárlivost, konflikty, hádky a bitky mezi sourozenci na denním pořádku? Trápí Vás téma spravedlivosti vůči jednotlivým dětem? Očekáváte příchod dalšího dítěte do rodiny a rádi byste, aby to nezpůsobilo explozi mezi dětmi? Prakticky zaměřený seminář Vám pomůže porozumět sourozeneckým konstelacím a pozměnit situaci ve prospěch dětí i Vás, rodičů.
Účastník semináře porozumí typickým sourozeneckým tématům a zacházet s rivalitou a konflikty mezi dětmi, ale i se specifickou problematikou příchodu nového dítěte do rodiny.
Dokáže se dítě naučit všechna mluvnická pravidla, matematické vzorečky i fyzikální zákony, ale stejně nosí špatné známky? Dokáže doma odříkat naučenou látku i o půlnoci, ale při písemce nebo zkoušení nedá dohromady větu? Má potíže s porozuměním slovním úlohám a zadáním písemky, což mu přináší zhoršené známky? Opisuje text doslovně, když si má udělat výpisky nebo psát čtenářský deník? Má potíže při doučování vysvětlit, čemu vlastně nerozumí? Prakticky zaměřený seminář Vám pomůže porozumět tomu, co se obvykle při učení děje v hlavách dětí, dozvíte se, jak naučit dítě učit se a jak jemu i sobě zefektivnit povinnou přípravu do školy.
Účastník semináře porozumí zákonitostem jednotlivých fází myšlenkových procesů a významu jejich záměrného propojování, dokáže uplatnit zkušenost zprostředkovaného učení při péči o školní přípravu dítěte a tak dítě podpořit v jeho školní úspěšnosti.
Jak porozumět dětem a dospívajícím? Jak jim pomáhat změnit své chování? Jak rozvíjet jejich zodpovědnost a spolupráci? Jak zhodnotit životní příběh a rodinnou konstelaci? Jak nastavit bezpečné prostředí? Existuje perfektní výchova? Jak výchova funguje? Tak, jak se mění celá společnost, mění se i život rodiny. Dříve nenapadnutelná autorita rodičů již není považována za danou a neměnnou. Děti se dožadují svých práv ve škole, ve společnosti, ale i v rodině. Přitom plnění jejich povinností jim mnohdy tak snadno nejde. Společenský posun od tradiční autoritářské výchovy k výchově demokratické, založené na svobodě v rámci daných pravidel, klade na rodiče i učitele vysoké nároky. Přístup, který není založený na absolutním ovládání dítěte, ale na spolupráci, s sebou přináší řadu problémů, které rodiče ani učitelé často nedokážou snadno řešit, protože se v jejich dětství v rodině ani ve škole nevyskytovaly – vlastně ani nepřipadaly v úvahu. Máme podlehnout pocitu marnosti? Prakticky zaměřený seminář Vám pomůže zorientovat se v záludnostech výchovných postupů, do hloubky se seznámit s výchovnými a komunikačními technikami a vyladit situaci ve prospěch dětí i Vás, rodičů.
Cenově výhodný komplexní seminář, který zahrnuje témata Jak na chování a zlobení dětí, Jak na komunikaci s dětmi a Jak na odměny a tresty. Účastník semináře porozumí základním faktorům ovlivňujícím chování dětí, dokáže rozpoznat základní cíle nesprávného chování dětí, porozumí možnostem komunikace a bude znát techniky povzbuzování, naslouchání a sdělování v komunikaci s dítětem, porozumí možnostem korigování chování dětí a bude znát techniky aplikace oceňování, logických důsledků chování, zavádění pravidel v rodině a dokáže získané dovednosti využít při výchově dětí.
Rozsah: 18 vyučovacích hodin – večerně 9 x 2 h, sobotní cyklus 3 x 6 h, intenzivní víkend 3 + 9 + 6 h, případně podle domluvy
Cena: jednotlivec 2 590 Kč, druhý člen rodičovského páru sleva 10 % (tj. 4 660 Kč rodičovský pár)
Ocitli jste se v péči orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) nebo v péči Probační a mediační služby (PMS) – a možná ani nevíte, jak se vám to přihodilo. Zrovna vám. Vždyť jste o žádné problémy nestáli, dělali jste to nejlepší, co umíte. A přece... Možná je stanoven dohled nad vaší výchovou nebo dohled probačního úředníka, možná je takový dohled na spadnutí. Možná vám hrozí pobyt v Diagnostickém ústavu, Středisku výchovné péče nebo Dětské psychiatrické léčebně, možná nad vámi visí Damoklův meč ústavní nebo ochranné výchovy. Možná je tenhle kurz vaší poslední šancí, jak se tomu vyhnout. A možná jste prostě jenom neměli dost příležitostí zorientovat se v tom, co se po vás chce, a netušíte, jak proplout dospíváním v klidu a pohodě a zároveň bez běhání po „sociálkách“, po „policajtech“ a po soudech.
Program „Dost dobře v rodině, dost dobře v životě“ nabízí náhled do pravidel zdravého fungování vztahu rodič–dítě a dalších vztahů, podporu a pomoc při zvládání soužití v rodině a ve společnosti.
Program je připravován na míru aktuální skupině a tvoří ho minimálně 8 skupinových setkání, každé v rozsahu 2 vyučovacích hodin, ve kterých jsou probírány typické problémové situace a jejich možné řešení vč. nácviku aplikace do praktického života. K upevnění a zažití získaných informací dostávají účastníci pracovní listy a náměty pro domácí procvičování. Každý účastník pak má v průběhu programu k dispozici nejméně jednu dvouhodinovou konzultaci, která je určena k individuální podpoře v řešení jeho problematiky či k probrání osobních témat příliš citlivých pro diskusi ve skupině.
Program je koncipován pro skupinu cca 10 účastníků, kteří se schází na pravidelných setkáních 1x týdně. Skupina může být podle potřeb účastníků uzavřená, polootevřená či zcela otevřená dalším později příchozím členům.
Cena programu se odvíjí od aktuální realizované formy, orientačně činí 160 Kč/hod pro účastníka.
Je dítě chronický „smolař“, nebo si nepochopitelně stále nabíhá na problémy? Stále ho potkávají záhadně časté úrazy nebo se projevuje zvláštním vyzývavým způsobem rezignovaně a poraženecky? Zdá se často, že potřebuje zachránit, ale když to uděláte, nějak se Vám to vymstí? Máte někdy podezření, jestli není depresivní, ale podle vyšetření je v pořádku? Nevíte už mnohdy, jak si s tím jeho „smolným osudem“ poradit? Praktický seminář Vám pomůže porozumět tomu, co se v osobnosti dítěte děje, proč rozumové argumenty nepomáhají a jak s tímto stavem zacházet.
Účastník semináře porozumí principům utváření organizace osobnosti, získá orientaci v základních shodách a rozdílech typologické a psychiatrické terminologie popisující osobnost a dokáže tyto znalosti využít při výchově dítěte.
Je pro Vás povinnost pěstovat kontakt dítěte s biologickými rodiči noční můrou nebo Vás jen přivádí do rozpaků? Máte často pocit, že se vůbec nelze domluvit, ať už proto, že „jeden o voze a druhý o koze“, nebo proto, že permanentně hrozí konflikt? Chtěli byste se této povinnosti zhostit se ctí, ale nevíte, za jaký konec to chytit? Praktický seminář Vám pomůže porozumět zákonitostem komunikace a zvýší Vaši sebejistotu v této náročné situaci.
Účastník semináře porozumí možnostem komunikace a bude znát techniky naslouchání, sdělování, konstruktivní kritiky a nesouhlasu, ale i oceňování v komunikaci s biologickým rodičem dítěte.
Je pro Vás povinnost pěstovat kontakt dítěte s biologickými rodiči noční můrou nebo Vás jen přivádí do rozpaků? Napadá Vás někdy, že je to pro dítě spíš horší, než lepší? Máte často pocit, že se nic domluveného nefunguje, ať děláte, co děláte? Chtěli byste se této povinnosti zhostit se ctí, ale nevíte, za jaký konec to chytit? Praktický seminář Vám pomůže osvojit si zákonitosti zavádění pravidel a zvýší Vaši sebejistotu v této náročné situaci.
Účastník semináře porozumí možnostem nastavování a zavádění pravidel, možnosti a meze korigování komunikace a jednání biologického rodiče dítěte prostřednictvím tzv. logických důsledků, bude znát techniky aplikace oceňování a dokáže je uplatnit v jednání s biologickým rodičem dítěte.
Každý rodič je jedinečná osobnost, stejně jako každé dítě, o které rodič pečuje, i prarodič či jiný příbuzný. Co hraje roli ve vztazích, komunikaci, souladu i konfliktech mezi těmito osobnostmi? Jak zvládat kontakt mezi rozdílnými typy osobností či soužití s nimi? A co vlastně způsobuje vyhoření, jímž jsou vedle pomáhajících profesionálů ohroženi i rodiče? A věděli jste, že vyhoření se dá předcházet? Prakticky zaměřený seminář Vám pomůže porozumět vztahům, zvládat konflikty a předcházet vyčerpání zvanému vyhoření.
Účastník semináře porozumí vlivu vybraných osobnostních charakteristik na dynamiku mezilidských vztahů a dokáže uplatnit základní znalosti principů duševní hygieny.
Přednášky
Rozsah: zpravidla 2 hodiny.
Cena, termíny a přihlašování: Přednášky momentálně neplánujeme.
Jak porozumět dětem a dospívajícím? Jak jim pomáhat změnit své chování? Jak rozvíjet jejich zodpovědnost a spolupráci? Jak nastavit bezpečné prostředí? Existuje perfektní výchova? Jak výchova funguje? Co je to nejpodstatnější pro pozitivní výchovu?
Představení výchovného přístupu založeného na spolupráci a spoluzodpovědnosti dítěte v duchu adlerovské psychologie.
Věděli jste, že styl chování dětí paradoxně ovlivňujeme nejvíce právě v čase mezi chvílemi záměrného a cíleného výchovného působení – tedy v onom čase, kdy obyčejně žijeme náš vztah? Co všechno ovlivňuje chování dětí?
Představení tří základních výchovných stylů podle adlerovské psychologie a jejich vliv na dítě.
Věděli jste, že zlobení dětí má různé cíle? A že se dají cíle zlobení rozpoznat a podle toho k dětem přistupovat, aby se situace zlepšila?
Představení čtyř základních neuvědomovaných cílů nevhodného chování (zlobení) dětí podle adlerovské psychologie a potřeb za těmito cíli skrytých.
Věděli jste, že mezi chválou a povzbuzováním je rozdíl? Že ten rozdíl je hlavně v účinku? A že účinné povzbuzování je dobrou alternativou odměn?
Představení rozdílů mezi chválou a povzbuzováním podle adlerovské psychologie a jejich vliv na dítě.
Vysvětlujete, domlouváte, hubujete i chválíte a stejně máte pocit, že mluvíte s Marťanem? Ignoruje Vás dítě nebo se svěřuje víc kamarádům, než Vám? Jak dětem naslouchat, aby s námi mluvily? A jak s dětmi mluvit, aby nám naslouchaly?
Představení rozdílů mluvení na děti a s dětmi podle adlerovské psychologie vč. tzv. koncepce příslušnosti problému.
Chválíte, odměňujete, trestáte a stejně máte pocit, že házíte hrách na zeď? Dělá si dítě, co chce? Je nezodpovědné? Rádi byste, aby děti zakoušely zodpovědnost za své chování?
Představení rozdílů mezi trestem a logickým důsledkem podle adlerovské psychologie a jejich vliv na dítě.
Rádi byste, aby začaly fungovat hranice, pravidla a řád? Aby děti zakoušely zodpovědnost za své chování? Jak je k takovému závazku přivést? A kolik zodpověnosti lze jakému dítěti naložit?
Představení konceptu rodinných rad podle adlerovské psychologie a vývojově podmíněných schopností dětí nést zodpovědnost.
Řešíte vztahy mezi mladšími a staršími sourozenci? Jsou žárlivost, konflikty, hádky a bitky mezi sourozenci na denním pořádku? Trápí Vás téma spravedlivosti vůči jednotlivým dětem? Očekáváte příchod dalšího dítěte do rodiny a rádi byste, aby to nezpůsobilo explozi mezi dětmi?
Představení konceptu řešení sourozeneckých konfliktů vč. problematiky přírůstku do rodiny podle adlerovské psychologie.
Dokáže se dítě naučit všechna mluvnická pravidla, matematické vzorečky i fyzikální zákony, ale stejně nosí špatné známky? Dokáže doma odříkat naučenou látku i o půlnoci, ale při písemce nebo zkoušení nedá dohromady větu? Má potíže s porozuměním slovním úlohám a zadáním písemky, což mu přináší zhoršené známky? Opisuje text doslovně, když si má udělat výpisky nebo psát čtenářský deník? Má potíže při doučování vysvětlit, čemu vlastně nerozumí?
Představení metody, kterou lze charakterizovat jako "učení učit se" a s jejíž pomocí se lze naučit různé strategie myšlení a tak zvýšit schopnost poznávat, myslet v souvislostech, organizovat získávané informace, plánovat efektivní postupy a také ovlivnit své chování.